معرفی دوره فیلمنامه نویسی

اردیبهشت ۵, ۱۳۹۱

مقطع مقدماتي

در دوره مقدماتي هنرجويان علاوه بر شناخت كلياتي از مباني نظري، همزمان، با ساير تكنيك‌هاي پرورش خلاقيت نیزآشنا مي‌شوند؛ تا هم باعث شكوفايي استعدادهاي فردي آنها شود و هم در روند آموزش ، گرفتار جاذبه‌هاي مباحث نظری محض ، نشوند.

 

سر فصل های این مقطع :

۱٫    پرورش خلاقيت

لازم است هنرجويان همزمان با فراگيري مباني نظري، با تكنيك‌هاي نگارش خلاق آشنا شوند. منظور از تكنيك‌هاي پرورش خلاقيت ، شيوه‌هايي است كه از ايده‌پردازي به خلق موقعيت منجر شود و در راستاي آموزش فيلم‌نامه نويسي به طرح بيانجامد.

۲٫    مباني نظري

هنرجويان در كنار پرورش خلاقيت، كلياتي از مباني نظري را نيز آموزش خواهند ديد. هدف از ارئه این مباحث نظری آشنایی اجمالی هنر جویان با اصول فیلمنامه نویسی و فهم عناصر و  مبانی فیلمنامه است.
الف) تفاوت فيلمنامه با قصه، رمان و نمايشنامه (۲جلسه)
ب) روايت در فيلمنامه (۲ جلسه)
ج) روش كلاسيك فيلمنامه نويسي (۱۰ جلسه)
– ساختار کلاسیک
– موقعیت دراماتیک
– وضعیت نمایشی
– سوژه یابی و ایده پردازی
– طرح و عناصر آن
د) معرفي منابع معتبر فيلمنامه نويسي
تذکر:
در طول دوره ، هنرجويان علاوه بر شناخت كلياتي از مباني نظري، همزمان با ساير تكنيك‌هاي پرورش خلاقيت نیزآشنا مي‌شوند؛ تا باعث شكوفايي استعدادهاي فردي آنها شود دستيابي به ایده مناسب و طرح فیلمنامه از طريق تمرين هاي فشرده، از اهداف اصلي اين مقطع  خواهد بود.

منابع اصلی براي مطالعه بيشتر در طول دوره معرفي خواهد شد

مقطع تكميلي

در اين دوره هنرجويان علاوه بر آشنايي با مباحث تئوري، به صورت علمي و كاربردي نيز در زمينه‌هاي موقعیت نویسی، ايده‌پردازي و طراحي به شيوه فعال آموزش خواهند دید. در واقع در اين فرايند هنرجويان با نحوه طراحي، درام پردازي و بسط طرح و توطئه به صورت نظری و عملی آشنا خواهند شد.

سر فصل های این مقطع :

۱٫    طرح و انواع آن ( منشي، كنشي و بينشي) (۲ جلسه)
–    طرح وتفاوت آن با داستان
–    تعرف ارسطویی و نئو فرمالیستی وتقسیمات آن
۲٫    ريخت شناسي طرح (۲ جلسه)
۳٫    موقعيت دراماتيك (۲ جلسه)
–    تعریف موقعیت
–    دراماتیک در مقابل اپیک
۴٫    شخصيت پردازي (۴ جلسه)
–    شخصیت دراماتیک
–    انواع شخصیت
۵٫    وضعيت‌هاي نمايشي (۲ جلسه)
۶٫    کاشت اطلاعات ( ۴ جلسه )
–     نظام ارتباطی بیرونی
–    نظام ارتباطی درونی
–    اطلاعات لایه ای
–    تعلیق ، کنایه نمایشی و غافلگیری
تذکر:
در طول دوره ، هنرجويان علاوه بر شناخت كلياتي از مباني نظري، همزمان با ساير تكنيك‌هاي پرورش خلاقيت نیزآشنا مي‌شوند؛ تا باعث شكوفايي استعدادهاي فردي آنها شود دستيابي به طرح و سیناپس فیلمنامه از طريق تمرين هاي فشرده، از اهداف اصلي اين مقطع  خواهد بود.

منابع اصلی براي مطالعه بيشتر در طول دوره معرفي خواهد شد

مقطع کارگاهی

كارگاه فيلم‌نامه به صورت هفتگي، هر جلسه سه ساعت برگزار خواهد شد. هنرجويان زير نظر استاد ابتدا موضوع شناسي کرده، پس از انتخاب موضوع مناسب به ايده‌پردازي و طراحي خواهند پرداخت؛ پس از تصويب طرح‌ها، اقدام به نگارش سيناپس، خلاصه سكانس،‌ صحنه بندي و دياگوگ نويسي خواهند نمود.

اين كارگاه به دوصورت قابل برگزاري است :
الف: مشارکتی و ایده پردازی و نگارش همگانی و جمعی
ب : ایده پردازی انفرادی و نفد و تحلیل مشارکتی

سر فصل های این دوره:

۱٫    موضوع شناسي و سوژه‌يابي ( ۳ جلسه)
۲٫     طراحي ( ۴ جلسه)
۳٫    ریخت شناسی طرح ها (۲ جلسه)
۴٫    صحنه‌پردازي و سكانس نويسي (۶ جلسه)
۵٫    ديالوگ نويسي (۲ جلسه)

برنامه های جانبی دیگری نیز وجود دارد که با شناخت
ظرفیت های آموزشی کانون  در طول دوره معرفي خواهد شد

مهدی داودآبادی

 

توسط
سرکار خانم آقاجانی
سرکار خانم آقاجانی

مقالات مرتبط

حافظ و معنویت

معرفی دوره‌ها

حافظ و معنویت

نشست‌های علمی یادروز حافظ با عنوان «حافظ و معنویت» با حضور حافظ‌پژوهان، استادان دانشگاه و دانشجویان و علاقه‌مندان شعر و ادب فارسی در شیراز برگزار شد. به گزارش ایسنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر ستاد برگزاری یادروز حافظ یکشنبه ۱۸ مهر در بخش اول نشست‌های علمی یادروز حافظ که در سالن مرکز […]

بدون دیدگاه مهر ۲۶, ۱۳۹۵
معرفی دوره نویسندگی

معرفی دوره‌ها

معرفی دوره نویسندگی

چگونه بنویسیم قلم به دست گرفتن و نوشتن معمولاً ازسه مرحله تشكیل می شود: ۱٫ مرحله پیش از نوشتن (Prewriting). در این مرحله نویسنده به دنبال موضوع و فكری می گردد تا آن را به عنوان مضمون بر روی كاغذ بیاورد. او طبعاً در این مرحله با توجه به مضمون به دنبال زبان خاصی می […]

بدون دیدگاه اردیبهشت ۷, ۱۳۹۱
معرفی دوره ویراستاری

معرفی دوره‌ها

معرفی دوره ویراستاری

اهداف دوره: کارآموزان پس از گذراندن این دوره باید: ۱٫ ساختار زبان فارسی را بشناسند و بر اساس آن جملات را مرتب کنند. ۲٫ معنای اصلی جمله را با وجود پیچیدگی‎ها و اشتباهات نوشتاری متن درک کنند. ۳٫ بر مفاهیمی چون وندها و ریشه‎ها تسلط یافته، در ساخت واژگان از آنها بهره بگیرند. ۴٫ ساختار […]

بدون دیدگاه اردیبهشت ۵, ۱۳۹۱
معرفی دوره داستان نویسی

معرفی دوره‌ها

معرفی دوره داستان نویسی

تاریخچه داستان اگر چه پیدایش داستان امروزی را به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی نسبت می‌دهند، برای ریشه یابی داستان و داستان نویسی باید به گذشته‌ها رجوع کرد. برای مثال در کشور خودمان، شیخ اجل، سعدی شیرازی، داستان‌های بسیاری را در قالب حکایت‌های گلستان یا مثنوی‌های بوستان روایت کرده است. در همان قرن مولوی داستان‌های […]

بدون دیدگاه اردیبهشت ۵, ۱۳۹۱
معرفی دوره روش تحقیق

معرفی دوره‌ها

معرفی دوره روش تحقیق

طرح تحقيق: برنامه طرح تحقيق بايد با نظمي منطقي و معقول تنظيم و تدوين گردد.براي بسياري از محققين نوشتن طرح تحقيق به منزله برآورد هزينه آن و درخواست كمك هزينه از دولت يا سازمانهاي ذيربط است .حال شما خواه در فكر درخواست كمك مالي باشيد و خواه نباشيد بايد طرح تحقيق تان سودمند باشد در […]

بدون دیدگاه اردیبهشت ۵, ۱۳۹۱
دیدگاه‌ها

اولین نفری باشید که درباره این دوره نظر میدهید!

خوشحال میشیم نظر خودتان را برای ما بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *