تاریخچه داستان
اگر چه پیدایش داستان امروزی را به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی نسبت میدهند، برای ریشه یابی داستان و داستان نویسی باید به گذشتهها رجوع کرد. برای مثال در کشور خودمان، شیخ اجل، سعدی شیرازی، داستانهای بسیاری را در قالب حکایتهای گلستان یا مثنویهای بوستان روایت کرده است.
در همان قرن مولوی داستانهای فلسفی را در قالب نظم میسرود. پیش از آنها نیز عطار نیشابوری داستانهای زیبای اخلاقی و عاشفانه را به نظم میگفته است. پنج گنج نظامی معروفتر از آن است که نیاز به معرفی داشته باشد و شاهنامهی فردوسی که پیش از اینها سروده شده بود نیز داستانهای حماسی و عشقی بسیاری در خود دارد. اما قدمت داستان سرایی از این نیز بیشتر است. قرآن، انجیل، و تورات هر کدام حاوی قصههایی هستند که جدای از قداست برای پیروان ادیانشان، نوعی داستان به شمار میروند. ولی بیشک پیدایش داستان به گذشتههایی دورتر در تمدن بابل، یونان، مصر و چین باز میگردد که در قالب افسانه و اسطوره نسل به نسل و سینه به سینه بازگو شده است. بعضی معتقدند نقاشیهای به دست آمده از انسانهای غارنشین نیز، نوعی روایت نقال گونه بوده است.
قطعا آنچه امروزه به عنوان «داستان» مطرح میشود، تفاوتهای بسیاری چه از نظر ساختار و چه از نظر ظاهر و محتوا با قصهها و افسانهها و مانند آنها دارد، اما نمیتوان داستان مدرن را ـ با وجود تمامی این تفاوتها ـ قالبی جدا از اسلاف خود خواند. آنچه مسلم است آنکه نقالی انسانهای غارنشین در کنار آتش و کوه، افسانه پردازیهای انسانهای ما قبل تاریخ، اسطورههای ملل مختلف، حکایتهای اخلاقی، منظومههای حماسی، عشقی، اخلاقی، قصههای مادربزرگها برای خواب کردن کودکان، وغیره و غیره همگی از یک منشا ـ که همانا فطرت حقیقتجو و تمثیلگرای انسان است ـ برخاسته اند و سیر آنها در طول هزاران سال در نهایت منجر به داستان امروزی با اسلوب و اساس کنونی شده است.
دوره مقدماتی
۱- آشنایی با چند قالب نگارشی: خاطره نگاری – نامه نگاری- قصه- داستان
۲- تعریف داستان/درونمایه/پیام/هدف/ سوژه/ موضوع/طرح/عنصر کشمکش وانواع آن-
تفاوت داستان با قصه، خاطره و گزارش (همراه با اندکی درباره گزارش و خبر)
۳- آشنایی اولیه با عناصر داستانی: حادثه/شخصیت/زاویه دید/گفت و گو/زبان و نثر/ فضا و لحن/ زمان ومکان / روایت/ تلخیص
۴- آشنایی با شیوه داستان خوانی
۵- داستان خوانی: آثار دیگران- داستانهای کلاسی
۶-آشنایی با برخی نویسندگان داستان ایرانی و خارجی
۷- آشنایی مقدماتی با نویسدگی خلاق(داستان نویسی خلاق)
۸-آشنایی و تمرین مشق نوشتن
۹- آشنایی با نقد ادبی
۱۰-نقدو بررسی داستان: آثار دیگران- داستانهای کلاسی
دوره تکمیلی
شرایط ورود به این دوره ، ارائه ۲ داستان کوتاه و قبولی درامتحان کتبی است که در پایان دوره مقدماتی گرفته می شود.
۱- انجام فعال و کاربردی کردن عناصری که در دوره مقدماتی آموخته شد. با حضور فعال هنرجویان – تحقیق های فردی و گروهی در باره آن عناصر و ارائه کنفرانس
۲- نقد و بررسی آثار کلاسی و آشنایی کامل با اسلوب نقد و شناخت انواع نقد
۳- آشنایی با نویسندگان خارجی و آثار آنها و نقد یکی از آثار
۴- آشنایی با برخی نویسندگان داخلی و آثار آنها و نقد یکی از آثار
۵- آشنایی با مکاتب ادبی
۶- آشنایی کاربردی و با خاطره نویسی و رسانه
۷- آشنایی با قالب های داستانی:مینی مال، فلش ، یادداشت نگاری یا اسلایدی نویسی
۸- چگونه فیلم ببینیم.
اولین نفری باشید که درباره این دوره نظر میدهید!