موسسه آموزشی و پژوهشی كانون نویسندگان قم - خبر و گزارش

خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.                                                            طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.                                                          فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن بازتر مى‏گردد.                                                           زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.                                                            بهترين علم آن است كه مفيد باشد.                                                            هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها به بزرگى ياد شود.                                                            و گويند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد.                                                           به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان است.                                                                  از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع تو باشد و نيز از حقيقت ايمان آن است كه گفتار تو از دانشت بيشتر نباشد.                                                                            آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.                                                                   انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.                                                                      علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.                                                                      علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.

بدترين خطا، خطاي چشم است


استاد رضا بابايي، جلسه دوم شرح مثنوي را با مقدمه‌اي درباره يكي از ابيات دفتر ششم شروع كرد. به گفتۀ وي: مولوي از زبان شاعري غريب، از مردم حلب مي‌پرسد اگر شما دينداريد چرا نشانه‌اي از دين در چهره شما نيست. اين سؤال، ترجمه‌اي از پرسش شمس از مولوي است. سؤال شمس هم از مولوي اين بود كه تو با اين همه علوم ديني و اين همه مسند و جايگاه ديني، چرا هيچ تفاوتي با كساني كه از اين علوم بي‌خبرند، نداري؟ اگر دين تو، تو را به حق و حقيقت نزديك‌تر كرده است، چرا هيچ اثري از آثار و صفات حق در تو نيست؟
بابايي، سپس توضيح داد كه دو خدا است و دو دين و دو حقيقت: خدايي كه بر زبان است و خدايي كه در نهان است؛ خدايي كه متكديان نامش را بر زبان مي‌آورند تا به آنان توجه شود، و خدايي كه كه عاشقان مي‌گويند.
آن يكي گويد خدا از عمق جان
وان دگر گويد خدا از بهر نان
وي همچنين درباره تعبير «صيقل ارواح» توضيح داد و گفت: مثنوي‌ «ذكر» است نه درس؛ ذكر حالات و مقاماتي كه انسان وارسته از خاك، آرزوي آنها را دارد و دائم بايد به آنها فكر كند.
بابايي در شرح ابيات نخست دفتر دوم، به موضوع نگاه پرداخت و گفت: مولوي معتقد بود كه بدترين خطا، خطاي چشم است؛ زيرا اين خطا باعث مي‌شود كه همه چيز را خطا ببينيم. به گفتۀ او: اگر انسان درست نگاه كند همه هستي با او سخن‌ها دارند. آنگاه از اشياي پيرامون‌مان هم نكته مي‌آموزيم و درس مي‌گيريم. ما بايد نگاه كردن را بياموزيم. عمل، فرع نگاه است.
 سپس حكايت اول دفتر دوم را نقل و شرح كرد.
95/8/6
Image00002
Image00003
Image00001
Image00007
Image00008
Image00009
Image00010

مثنوي، دنياي ذهني ما را زيباتر مي‌كند


استاد رضا بابایی در نخستین جلسه شرح مثنوی که در  29 مهر1395 به همت کانون نویسندگان قم و در مجتمع آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد با اشاره به اینکه مولوی شخصیتی ندارد که در کوچه وبازار به دست مردم عامه بیفتد اظهار داشت: مثنوی معنوی یک اثر خاص است و نباید آن را چندان عمومي كرد. اما خوب است كه در خانه‌ها برخی ابیات و داستان‌هاي مثنوی را برای فرزندانمان بخوانيم اما اینکه در محیط‌های اجتماعی مرتب از مولانا صحبت کنیم و مردم را به او دعوت کنیم مطلوب نیست چرا که مولانا شخصیتی خاص است و عامه مردم ظرفیت پذیرش این شخصیت را ندارند.
این پژوهشگر، در تبیین رابطه مولانا و شریعت ابراز داشت: در هیچ بیتی از ابیات مثنوی نمی‌توان شریعت‌ستیزی را مشاهده کرد. مولوی بيش از 50 هزار بیت سروده اما هیچ خلاف شرعی در ابیات او دیده نمی‌شود. نه مولانا و نه هیچ صوفی نامدار دیگری به ستیز با شریعت نپرداخته است. با این حال باید بگوییم که مولانا شریعت‌محور هم نبود یعنی شریعت برای او دغدغه اصلی نبود چرا که شریعت را یکی از مراحل سه گانه رسیدن به کمال می‌دانست. بيشتر درد دين داشت تا درد فروع دين.
وی با اشاره به اینکه مثنوی مخاطب خاص دارد افزود: مولانا مثنوی را خطاب به حسام الدین چلپی سروده و این نکته از این نظر مهم است که بدانیم وقتی یک کتاب مخاطب خاص دارد ما هر چه تلاش کنیم ژرفا و اشارات برخی ابیات آن را نخواهیم فهمید و گاهي رابطه بین ابیات در آن مجهول است.
بابایی گفت: ابیات مثنوی پاره‌های جان مولانا است. جانی که شیفته و عاشق بوده و آن شیفتگی را در مخاطب خود هم ایجاد می‌کرد. روح انسان به چنین همنشینی محتاج است چرا که در اثر انس با مثنوی از تعلقات دنیوی آزاد شده و به فضايي زلال‌تر مي‌رود.
Image00002
Image00004
Image00006
Image00007
Image00002
Image00006

نگاه به ادبیات و هنر در کشور ما ابزاری است

Image00001

قم - یک استاد و پژوهشگر حوزه ادبیات فارسی با اشاره به نگاه ابزاری به هنر و ادبیات در کشور گفت: گمان می‌کنیم پیام را جای دیگری باید ساخته شود و انتقالش باید به عهده ادبیات گذاشته شود.
به گزارش خبرنگار مهر، رضا بابایی در نشست «ادبیات و راه‌های نپیموده» که شامگاه پنج‌شنبه در موسسه آموزش عالی طلوع مهر و به مناسبت افتتاح بیست و سومین دوره کلاس‌های آموزشی کانون نویسندگان قم برگزار شد، با اشاره به رابطه نویسندگی و ادبیات اظهار کرد: نویسنده اساسا یک موجود ادبی است و حتی اگر ادبی ننویسد و حتی اگر آنچه درباره می‌نویسند و می‌اندیشد از ادبیات بسیار دور باشد باز هم لحظه‌ای که قلم به دست می‌گیرد فرایند یک فعالیت سخت ادبی در ذهنش آغاز می‌شود.
وی افزود: یک اشتباهی در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان هست که گمان می‌کنیم نویسندگی یعنی درست نویسی و بی خطا نوشتن در حالی که کسی که طعم ادبیات را نچشیده و کسی که نمی‌داند باید فضای ذهنی روشن، فعال و جامع داشته باشد، نویسنده نیست.
این پژوهشگر حوزه ادبیات با اشاره به اینکه اکثر کسانی که کتاب در حوزه آئین نگارش می‌نویسند خودشان اهل نگارش نیستند ادامه داد: این نشان می‌دهد آن چیزی که بیرون از وجود ما هست یعنی دانستنی‌های مربوط به قواعد درست نویسی چندان به کار ما نمی‌آید. پیش از آن باید توانایی‌ها و سرمایه‌هایی در وجود ما به وجود بیاید.
وی ادامه داد: نویسندگی درست نویسی زیبانویسی و حتی ساده نویسی نیست و ما اشتباه کردیم که در کلاس‌های نویسندگی وقت علاقه‌مندان را با مسائل دستور زبان فارسی درگیر کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه ادبیات دو تعهد بزرگ بر گردن صاحبش می‌گذارد گفت: یکی از این تعهدات جمع‌گرایی و دیگر فردگرایی است و اگر کسی بتواند میان این دو متناقض تعادل برقرار کند، نویسنده واقعی است؛ قلم او روان و سخن او دلنشین خواهد شد و دیگر نیازی به آرایه‌ها و صنایع ادبی ندارد.
Image00005

ادبیات در خدمت سرنوشت جمعی باشد
بابایی به اهمیت جمع‌گرایی در ادبیات اشاره کرد و اظهار داشت: شما در ادبیات تلاش می‌کنید که به سرنوشت جمعی یک ملت و یک گروه از انسان‌ها تعهد داشته باشید و از درد مشترک و رنج‌هایی که همه انسان‌ها آن را چشیده‌اند، بگویید.
به عقیده وی، این روحیه‌ای که در برخی حوزه‌های ادبیات شاهد هستیم و بی مبالاتی نسبت به سرنوشت جمعی یک کشور، خلاف روح ادبیات است.
وی ادامه داد: ادبیات اگر در خدمت یک سرنوشت جمعی نباشد، تنفنن و ذوق ورزی است. لذتی دارد اما کلبه عمو تام نمی‌شود که سرنوشت یک کشور را دگرگون باشد.
این استاد ادبیات گفت: کلبه عمو تام درد انسان سیاه پوست را به انسان سفید پوست چشاند و از زبان سیاه‌پوست‌ها به سفیدپوست‌ها گفت که ما هم انسانیم.
 
وی با اشاره به اینکه اخلاقی‌ترین و معنوی‌تری حالت انسان، رنج بردن از رنج دیگران و شاد شدن از شادی‌های دیگران است اظهار داشت: حس همذات پنداری که در ادبیات، سینما و موسیقی وجود دارد، اخلاقی‌ترین موضوع عالم انسانی است.
بابایی به صحبت‌های مختلفی که در جامعه درباره موسیقی مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: در این میان هیچ کس به این نکته توجه نمی‌کند که موسیقی حس ما را رقیق کرده و ما را نسبت به یکدیگر مهربان می‌کند.
وی با اشاره به اینکه تعهد دوم ادبیات فردگرایی است اضافه کرد: ادبیات فردگرایی‌های ما را زنده می‌کند چرا که انسان‌ها خشت و آجر نیستند که شبیه یکدیگر باشند.
Image00002

ضعف نگاه فردگرایانه در ادبیات کهن
این پژوهشگر با اشاره به اینکه آخرین جامعه‌ای که خواست فردگرایی را از مردم کشورش بگیرد شوروی بود که از میان رفت اضافه کرد: هیچ کس نمی‌تواند در میان فردیت انسان‌ها مقاومت کند.
وی افزود: نقدی که به ادبیات کهن ما داریم همین است که انسان در آن غایب است. یک انسان در ادبیات ما وجود دارد و آن این است که شیخ روز روشن با چراغ دنبالش می‌گردد و پیدا نمی‌کند و غیر از آن انسانی نیست.
بابایی با اشاره به اینکه معجزه شعر معاصر در دوباره دیدن انسان بود اضافه کرد: شما اگر فضای ذهنی‌تان این باشد آفاقی در ذهن‌تان باز می‌شود که درد و رنج دیگران به نوشته شما خون می‌دهد. به شما واژه و ایده و موضوع می‌دهد.
وی گفت: در هر موضوعی که مقاله می‌نویسید اگر درد داشته باشید بهتر جملات و واژه‌ها را انتخاب می‌کنید و آرایه شناسی و درست نویسی در مقابل این عظمت هیچ است. بزرگترین نویسندگان ما دستور زبان نمی‌دانستند اما درد داشتند.
وی با اشاره به اینکه منظور از درد فقط دردهای تاریخی نیست بلکه دردهای معمولی انسان‌ها را هم شامل می‌شود اظهار کرد: اگر این درد را بفهمید وقتی فلسفه هم بنویسید ذهنتان دنبال چیزهایی می‌رود که حیات در آن است.
Image00009

قلم فارسی مرده است
این استاد ادبیات با اشاره به اینکه درد حقیقی در ادبیات ما نیست و این موجب شده ادبیات ما جهانی نشود گفت: به همین دلیل قلم فارسی قلم مرده‌ای است. کلاه‌خود بر سر گذاشتیم و با چهار غلط نگارشی در جنگ هستیم اما این ادبیات دارد از درون تهی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ادبیات ما هم قالب و هم محتوایش بومی است اضافه کرد: درد و رنجی که در ادبیات هست در قدم اول باید حقیقی باشد و در قدم بعدی باید جهانی باشد تا کسی که آن سر جهان هم هست آن را بفهمد.
بابایی با اشاره به اینکه در کشور ما ادبیات و هنر جدی نیست و به آن نگاه ابزاری داریم گفت: فکر می‌کنیم ادبیات چیزی است مثل بلندگو برای اینکه حرفمان را بهتر به گوش‌ها برسانیم باید از آن استفاده کنیم درحالیکه باید برای ادبیات زیست مستقلی قائل نیستیم.
وی افزود: ما فکر میکنیم پیام را جای دیگری باید ساخته شود و انتقالش باید به عهده ادبیات گذاشته شود اما این ادبیات کارایی لازم را ندارد.
خبرگزاری مهر(لبنک اصلی)
جمعه 9 مهرماه 1395

نشست علمی « ادبیات و راه های نپیموده»

0000

ثبت نام بیست و سومین دوره کلاس‌های آموزشی کانون نویسندگان قم آغاز شد


 کانون نویسندگان قم بیست و سومین دوره کلاس‌های آموزشی خود را همزمان با آغاز سال تحصیلی برگزار می‌کند.
عضو هیأت مدیره کانون نویسندگان قم اظهار داشت: در این دوره، کلاس‌های نویسندگی، روزنامه نگاری و خبرنگاری، یاداشت نویسی، ویرایش، داستان‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی، مثنوی‌خوانی، حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی در دوره‌های مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به دوره مثنوی‌خوانی، حافظ‌خوانی و شاهنامه خوانی می‌توانند به صورت رایگان در این دوره‌ها حضور یابند.
ایشان با اشاره به این‌که این کلاس‌ها برای برادران و خواهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: در پایان دوره به هنرجویانی که بتوانند دوره‌ها را با موفقیت طی کنند، گواهی نامه معتبر اعطا می‌شود.
همچنین وی گفت: در این دوره استاد رضا بابایی، استاد مرتضی داستانی، استاد محمد قاضی، استاد عبدالرحیم موگهی، استاد علی اصغر کاویانی، استاد امیر لنگرودی، استاد داود‌آبادی، استاد حسن طاهری و استاد مصطفی پورنجاتی به تدریس خواهند پرداخت .
هادی ربانی ارائه درس‌ها و تخصص‌های مورد نیاز جامعه و مطابق با ذائقه مخاطبان را یکی از ویژگی‌های دوره‌های آموزشی کانون برشمرد و افزود: تاکنون کانون نویسندگان قم  بیست و دو دوره دوره کلاس‌های آموزشی برگزار کرده که بیش از هزار نفر از برادران و خواهران در این کلاس ها شرکت کرده‌اند.بسیاری از آموزش دیدگان این دوره‌ها در مراکز پژوهشی و رسانه‌های استانی و ملی و در حوزه‌های مربوط به قلم و هنر جذب شده‌اند.
وی برگزاری کارگاه‌های مهارتی را نیز یکی دیگر از ویژگی‌های دوره‌های کانون برشمرد و گفت: هنرجویان پس از گذراندن دوره، وارد کارگاه عملی شده و آموخته‌های خود را به نقد و بررسی دیگران می‌سپارند؛ زیرا چنین کاری موجب تقویت بنیه علمی و کاربردی شدن دانش کسب شده می‌شود .
وی گفت بنا داریم برای افتتاحیه کلاس‌های این دوره از یکی از اساتید با تجربه دعوت کنیم تا هنرجویان از تجربیات ایشان نیز استفاده نمایند.
لازم به ذکر زمان ثبت نام تا یکم مهر ماه هر روز از ساعت 10 تا 13 در دفتر کانون واقع در انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت، موسسه آموزش عالی طلوع مهر/ تلفن: 37831421 /وب سایت کانون:www.qomqalam.ir  اطلاعات کامل کلاس‌ها در وب سایت قابل استفاد است.
روابط عمومی کانون نویسندگان قم
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom

نویسنده ای که "لغات و کنایات قم" را به رشته تحریر درآوردن



محمد قاضی از اساتید کانون نویسندگان قم و عضو بنیاد قم پژوهی و نویسندگان صاحب قلم قمی و نویسنده  کتاب "خدا از زبان فردوسی" و "درآمدی بر فن و نگارش" است که در سال 88، کتابی با عنوان "لغات و کنایات قم" را به تحریر و نگارش درآورده است.
 
به گزارش سایت خبری کریمه، امروز چهاردهم تير ماه، روزی است که به پيشنهاد انجمن قلم ايران و تصويب شورای فرهنگ عمومی، به عنوان (روز قلم) در تقويم رسمی جمهوری اسلامی ايران به ثبت رسيده است.
لذا به همین مناسبت خبرنگار کریمه، با یکی از نویسندگان صاحب قلم قمی به نام محمد قاضی که متولد سال 1332 می باشد و به مدت 33 سال دبیر ادبیات فارسی در آموزش و پرورش بوده، به گفتگو نشست.
نویسنده صاحب قلم قمی، درباره اهمیت نگارش و انشاء در نویسندگی می گوید: یکی از مباحثی که متاسفانه در ادبیات ما مغفول مانده است، بحث نگارش و انشاست که منجر به نویسندگی می شود.
وی افزود: به همین خاطر در بیشتر کلاس هایی که جهت آموزش در آن ها حضور پیدا می کنم به این موضوع می پردازم و چگونگی نوشتن انشا و قواعد و قوانین نگارش را با کارآموزان کار می کنم.
Image00001
قاضی ادامه داد: یکی از اصولی که همواره باید در ابتدای شروع به نویسندگی و در هر نگارشی رعایت گردد، مطالعه کردن است که متاسفانه جوانان و نوجوانان ما، مهارت درست مطالعه کردن را ندارند و حتی اگر بخواهند به مطالعه هم دست بزنند، نمی دانند چه کتاب هایی را باید انتخاب کنند، چون انتخاب کتاب خیلی مهم است.
وی بیان کرد: من بارها به کارآموزانم این مطلب را گوشزد کردم که اگر کتابی خوانده و کنار گذاشته شود، به فراموشی سپرده می شود؛ لذا برای جلوگیری از این کار به آن ها یاد دادم که کتاب هایی را می خوانند یادداشت کرده و آن ها را در یک دفترچه ای به نام دفترچه یادداشت مطالب خوانده شده جمع آور ی کنند.
نویسنده صاحب قلم قمی، عنوان کرد: مجموع کارهایی که در این کلاس ها تدریس کردم را در کتابی با عنوان "درآمدی بر فن و نگارش" یا "الفبای نویسندگی" گرد آوردم که در سال 72-71، به وسیله آموزش و پروش به چاپ رسید و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت که به لطف خدا استقبال خوبی از این کتاب شد.
 
وی افزود: همچنین در سال 88، کتابی را با عنوان "لغات و کنایات قم" به نگارش درآوردم؛ مطالب این کتاب حاصل سال ها تحقیقات میدانی است که با حضور در محلات مختلف و گفتگو با افراد مختلف با طبقات و مشاغل گوناگون گردآوری کردم.
قاضی ادامه داد: این لغات و اصطلاحات را که بسیار جالب، آموزنده و تاریخی است و متاسفانه در ورطه فراموشی قرار دارند را به صورت آوا نویسی در این کتاب نوشتم تا اگر کسی بخواهد در مورد لغات و کنایات قم تحقیقی کند، به راحتی بتواند این لغات را بخواند و از آن ها استفاده کند.
وی تصریح کرد: البته هنوز هم مشغول جمع آوری این لغات ارزشمند و گرانبها هستم تا در چاپ بعدی، آن ها را در کنار سایر لغات گنجانده و کتاب را غنی تر کنم.
نویسنده صاحب قلم قمی، یادآور شد: در حال حاضر نیز، مشغول نگارش کتابی با عنوان بازی های قمی هستم که تحقیقات بسیاری در این خصوص نیز انجام دادم، چرا که بازی های قمی بسیار ارزشمند، ریشه دار، سرگرم کننده و شادی بخش است و حیف است که به فراموشی سپرده شوند.
وی افزود: همچنین کتاب دیگری درخصوص فردوسی، با نام "خدا از زبان فردوسی" را نوشتم که تقریبا تا پایان داستان رستم و سهراب در هرجا و هر شعری که نامی از خدا، روزگار و ستاره آمده را یادداشت، معنا و آکسان گذاری کردم و در این کتاب که به صورت جیبی است، برای جوانان جمع آوری کردم.
Image00002
قاضی ادامه داد: کتاب دیگری که آن هم به صورت جیبی و در مورد سعدی است را به نگارش درآوردم؛ این کتاب که گزیده ای از بیانات سعدی است را برای کسانی که می خواهند خیلی سریع و آسان با سعدی و طرز تفکر وی آشنایی پیدا کنند، نوشتم.  
وی تصریح کرد: یک سری کتاب هم برای نوجوانان و جوانان نوشتم که برای چاپ آن نیاز به یک حامی دارم.
نویسنده صاحب قلم قمی، یادآور شد: کارهایی را که انجام می دهم، برای تقدیر و تشکر و ارائه به جشنواره نیست؛ بنده کارم را تنها برای خدا و جوانان این مرز و بوم انجام می دهم. همین که خوانندگان کتابهایم، از بنده تشکر می کنند برایم کافیست.
وی در پایان، خاطرنشان کرد: درخواستم از مسئولین این است که به جوانانی که می خواهند در این مسیر قدم بگذارند بیشتر بها داده و مکان هایی را برای مطالعه و کار در این زمینه در اختیارشان قرار بدهند.

با انجام رأی گیری انجام شد؛ انتخاب اعضای شورای مرکزی انجمن داستان نویسان کانون نویسندگان قم

photo 2016-05-16 10-52-11
قم - طی انجام مراسم رأی‌گیری و با حضور دو ناظر در جلسه هم‌اندیشی عمومی انجمن داستان نویسان کانون نویسندگان قم، اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کانون نویسندگان قم، اولین جلسه هم‌اندیشی عمومی انجمن داستان نویسان کانون نویسندگان قم در سال جدید، درحالی برگزار شد که پیش از آن به تمام اعضا اطلاع رسانی شده بود تا چنانچه مایل به کاندیداتوری جهت عضویت در شورای مرکزی هستند، آمادگی خود را اعلام کنند. همچنین کسانی که مایل بودند نظراتی را ابراز دارند، باید مطالب خود را جمع‌بندی کرده و در جلسه عنوان نمایند.

photo 2016-05-16 10-52-06
در این جلسه که روزپنجشنبه (23 اردیبهشت 1395) در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، ابتدا مدیر و مسئول انجمن و مدرس داستان کانون نویسندگان در سخنانی، اهداف اصلی و برنامه‌های آتی انجمن و لزوم برگزاری انتخابات را یادآور شد. سپس در فرصتی جداگانه، هر یک از اعضا نظرات خود را مطرح کردند.
در این جلسه به همدلی و احترام متقابل و رعایت موازین دین و اخلاق اسلامی تأکید و مقرر شد همه با رعایت شرع و قانون و عرف اسلامی و انسانی، در کنار هم و در تعامل با جامعه هنری و ادبی کشور، تلاش کنند.
در پایان، ۶ نفر از اعضا اعلام کاندیداتوری کردند و با توجه به شناختی که سایرین نسبت به آنان داشتند، اسامی مورد نظر خود را در برگه‌های از پیش طراحی شده نوشتند. پس از آن، آرای اخذ شده به صورت علنی قرائت شد و در مجموع، چهار نفر به‌اضافه مدیر انجمن، به ترتیب: آقای سیدمحمود میرصانعی، خانم افسر مسعودیان و آقایان رسول عفتان و محمدحسن دارابی نیا، جهت دورة یک‌ساله شورای مرکزی انتخاب شدند.

photo 2016-05-16 10-51-56
لازم به یادآوری است که انجمن داستان نویسانِ کانون نویسندگان قم، با بیش از چهار سال فعالیت، نامی شناخته شده است و تأثیر مطلوبی در جامعه ادبیات داستانی قم داشته است.
حدود هشت سال پیش، جلسات آموزشی ادبیات داستانی در محل کانون نویسندگان قم تشکیل شد و به مرور، افراد صاحب ذوق در این کلاس‌ها و دوره‌ها شرکت کردند. سپس کسانی که موفق به کسب امتیاز دروه‌ها شدند، وارد کارگاه‌های سه گانه داستانی شده و با اصول خلق و نقد اثر، همچنین با آثار نویسندگان بنام ایران و جهان آشنا شدند.
پس از این، برای هر یک از هنرجویان، گواهی معتبر ادبی صادر گردید. این افراد در صورت تمایل توانستند عضو انجمن داستان شوند. این انجمن همچنان از کسانی که موفق به کسب مدرک و گواهی گذراندن دوره ادبی شوند، عضوگیری و ثبت نام می‌کند.
خبرگزاری مهر (لینک اصلی)
سه شنبه 28 اردیبهشت95

ثبت نام بیست و یکمین دوره کلاس های آموزی کانون نویسندگان قم آغاز شد

Rabbaniکانون نویسندگان قم بیست و یکمین دوره کلاسهای آموزشی خود را همزمان با آغاز سال تحصیلی برگزار می کند.

ادامه مطلب ...

نخستین‌بار در قم، کارگاه ویرایش رایانه‌ای

نخستین‌بار در قم، کارگاه ویرایش رایانه‌ای؛ مهارت‌های پیشرفته در وُرد و «دستورکلی»، بهمن۱۳۹۳

ویراستاران ویراستاران

گروه «ویراسـتاران» پیشرو ویرایش رایانه‌ای در ایران بوده و هست و از آذر۱۳۸۸ تا آذر۱۳۹۳، نزدیک به ۲۰۰۰ متن مختلف را با ویرایش رایانه‌ای به ناشران و نهادها و افراد سفارش‌دهنده تحویل داده است. شاید حذف کاغذ و ویرایش روی فایل را کاری معقول و روالی بدیهی بدانید؛ اما همین مطلب ساده، چهارپنج سال پیش برای بسیاری ناشران و نهادها پیشنهاد عجیب و حتی مشکوکی به‌شمار می‌رفت! جاانداختن این روند دشوار بود: شکستن دیوار بی‌اعتمادی و زدودن ترس از منتشرشدن سند، نشان‌دادن ردّپای تغییرهای ویراستار به‌هنگام ویرایش، برشمردن مزیت‌های پرشمار آن برای سفارش‌دهنده مانند بیان تأثیر کار با رایانه در یکدستیِ بیشتر، صرفه‌جویی در کاغذ و کمک به حفظ محیط‌زیست، برداشتن فاصله‌ها و آنی‌کردن رفت‌وبرگشت کار و...، همگی نیاز بود تا طرف را آرام‌آرام قانع کند که دست از ویرایش کاغذی بشویَد و به فناوری‌های بدیهی‌شده در دنیا روی خوش نشان دهد.

باری، در این سِیر مدوام و درگیرشدن هرروزۀ ما با ویرایش رایانه‌ای، هر روز نکته‌ای جدید از ریزه‌کاری‌های تمامی‌ناپذیرِ کار با واژه‌پرداز وُرد رخ می‌نمود. واقعاً که وُرد گنجی تمام‌نشدنی از ابزارها و ترفندهاست و بیشترِ افراد فقط در حد ابتدایی از آن بهره می‌جویند. پنج سال است که در کارگاه «مهارت‌های پیشرفته در وُرد» طی ۱۲ ساعت تدریس فشرده، بخشی از این توانمندی‌ها را برای شرکت‌کنندگان بازگفته‌ایم و دیدن حیرت و حسرت آنان، دیگر برایمان تکراری شده است!

ازآن‌سو، هر متنی که برای ویرایش به‌دستمان می‌رسید، قصۀ پُرغصۀ خودش را داشت: شیوۀ حروف‌چینی این متن با متن قبلی فرق می‌کرد، نویسندۀ این فایل تمام فاصله‌ها را برعکسِ روش درست گذاشته بود و خلاصه در هر سفارشی که می‌آمد، هرکسی از ظنّ خودش نویسه‌ها (کاراکترها) را به‌روشی متفاوت از دیگری کنار هم چیده بود. همچنین، برای دست‌کشیدن به سرُوروی متن و آرایش منظم آن در صفحه‌ها، هر نویسنده‌ای صاحب‌نظرانه به جان متن افتاده بود و دست‌آخر، تن نزار و لاش‌شدۀ متن را تقدیم ما می‌کرد. اکنون، ما بودیم و انبوهی کار زیربنایی برای درست‌کردن زیرساخت متن تا اینکه تازه، برسد به مرحلۀ آماده برای ویرایش ویراستار!

اما شکر خدا، تمام این درگیری‌ها برای ما تجربه‌آور بود و نکته‌آموز. به‌یُمن این «درگیرشدن»های بسیار، کوله‌ای از مهارت‌های ریزودرشت پر کردیم و در آماده‌سازی متن برای ویرایش با خیال راحت، به‌کارشان بستیم.

از همان ابتدا به این سیر آماده‌سازی متن برای ویرایشِ راحت، «دستورکلی» می‌گفتیم. حال، چرا چنین نامی برگزیدیم؟ چون عمدۀ کار در این مرحله با دادن دستورکلی به‌صورت یکجا و با یافتن و جای‌گذاری (Find و Replace) انجام می‌پذیرد. جان کلام این است: این را یکجا با آن عوض کن. در ادامه، مثال‌هایی خواهید خواند.

به‌پیشنهاد همکارانمان قرار شد این مهارت را به آن‌ها نیز یاد بدهیم. کمی مقاومت کردیم و پشت گوش انداختیم. می‌گفتیم: «نیازی نیست بدانید. درگیرتان می‌کند و تسلط و سرعت عمل می‌خواهد. یکی‌دو نفر که انجامش دهند، کافی است.» اصرار آن‌ها بر این پایه بود که «هرچه مسلط‌تر شویم، بهتر ویرایش می‌کنیم و در جاهایی که گیر می‌افتیم، می‌دانیم چه کنیم.» به‌هرحال، به نزدیکان خبر مخفی دادیم! و یک بار کارگاه دستورکلی را به‌صورت آزمایشی برای ۱۲ نفر در ماه رمضان تابستان۱۳۹۳ برگزار کردیم. نتیجه رضایت‌بخش بود: هم با دنیای گستردۀ وُرد بیشتر آشنا شدند، هم گره‌های همیشگی‌شان باز شد، هم تخصصی نگاه کردند، هم احساس کردند به وُرد احاطۀ کامل دارند. حال، تصمیم گرفتیم دوباره آن را برگزار کنیم و اگر مفید افتاد، سه‌باره و چهارباره و... .

هدف: تسلط کامل به ابزارها، سربرگ‌ها، گزینه‌ها و توانمندی‌های واژه‌پرداز وُرد در ویرایش رایانه‌ای، درست‌کردن زیرساخت و روساخت متن و تغییر یکجای حدود دویست واژه و نویسه (کاراکتر).

جامعۀ هدف: سرویراستاران و تمام ویراستارانِ رایانه‌ای‌کار، حروف‌چینان، صفحه‌آراها، سردبیران مطبوعات و مسئولان گردش کار.

سرفصل‌ها:

۱. تنظیم‌های مهم آغازین، تعریف استایل‌ها، فهرست خودکار، قسمت‌بندی فصل‌ها، درج و مدیریت سرصفحه‌های چپ و راست، فاصله سطرها، انواع شماره‌صفحه، تورفتگی ابتدای پاراگراف‌ها، فاصله‌های مجازی بین پاراگراف‌ها و...؛
۲. ردگیری تغییرات و کامنت‌گذاری برای نویسنده؛
۳. معرفی ترای‌لایوت برای اصلاح صفحه‌کلید فارسی، معرفی بهترین پی‌دی‌اف‌ساز برای متن‌های فارسیِ عربی‌دار؛
۴. مقایسۀ خودکار دو متن؛
۵. رفع اشکال‌های پاورقی‌ها و خط پاورقی؛

۶. تعیین راهبرد کلان در میزان تغییردادن با دستورکلی؛

۷. ادغام چندین سند در یک سند، بدون به‌هم‌ریختگی؛

۸. اصلاح یکجای فاصله‌های پس و پیشِ هر نشانۀ سجاوندی؛

۹. تغییر و درج یکجای نشان‌های احترام برای معصومان و بزرگان؛

۱۰. سفارشی‌کردن جست‌وجو و ورود به دنیای وسیعِ «هوشمند بیاب»؛

۱۱. نیفتادن در دام‌های دستورکلی، با احتیاط در ابتدا و نیز ارزش‌گذاری و بررسی صرفۀ اقدام؛

۱۲. سالم‌سازی نویسه‌های ناسالم: تبدیل چهار نیم‌فاصلۀ کاذب به تنها نیم‌فاصلۀ سالم، فارسی‌سازی ماهیت اعداد، ي و ك عربی و ی و ک فارسی، ـه‌ی و ه‌ی به ـۀ و ۀ؛

۱۳. زیربناسازی برای صفحه‌آرایی: حذف سطرها یا همان اینترهای اضافی، حاشیه‌بندی، حذف یکجای فاصله‌هایی که در ابتدای پاراگراف‌ها به‌جای تورفتگیِ سالم گذاشته‌اند، در دام‌انداختن یکجای تیترهای بدون الگو (استایلِ هدینگ)؛

۱۴. درست‌کردن یکجای دستور خط حدود ۱۵۰ واژه طبق دستورخط فرهنگستان، مانندِ ها، می، نمی، آن چه، هم چنین، چه‌طور، چه طور، چه‌قدر، چه قدر، چنان که، چنانکه، چنان چه، چنان‌چه، یک دیگر، یک‌دیگر، هم‌دیگر، هم دیگر، کسی که، کسانی که، بر این اساس، بر اساس، در مقایسه با، در حالی که، این که، آن که، آن‌که، این‌که، آن چنان، این چنین، همین که، بی، تر، ترین، کم تر، کم‌تر، بیش تر، بیش‌تر، به‌تر، در مقابل، در برابر، به عنوان، به نام، به دلیل، بی، به، وقتی که، جایی که، به این ترتیب، به طور، با این همه، وقتی که، به عنوان، به طرز، به شیوه، به صورت، به لحاظ، به طور، جستجو، لابلا، علاقمند، روبرو، دو فاصله و...؛

۱۵. دانستن میزان مفیدبودن «ویراســتیار» و قوت‌ها و ضعف‌های آن؛

۱۶. آموختن شاهکار «ماکرو»، برای اینکه بسیاری دستورهای شما را وُرد به حافظه‌اش بسپارد و در متن‌های دیگر به‌سرعت اجرا کند!

چند نکته:

۱. این کارگاه تابه‌حال جایی برگزار نشده است و با اطمینان می‌گوییم که با این حجم از تجربه‌ها و آموزه‌ها محال است بدلش پیدا شود! درضمن، آموزه‌های این کارگاه، پیشرفته است. اگر هنوز به وُرد در سطح متوسط مسلط نیستند، این کارگاه به دردتان نمی‌خورد؛

۲. آوردن لپ‌تاپ اجباری نیست؛ ولی به‌شدت توصیه می‌کنیم بیاورید تا گفته‌ها را همان‌جا تمرین کرده و پرسش‌های احتمالی خود را رفع کنید؛

۳. نیاز ضروری است که تمام آموخته‌هایتان را تا خیلی زود تمرین کنید. تمرین پس از گذشت ۲۴ ساعت هیچ فایده‌ای ندارد. فکر کنید فردای هر جلسه هم یک ساعت کلاس دارید دغدغه‌ای که ما و شما داریم، یادگرفتن است، نه وقت‌گذراندن و حضور ماست‌گونه سرِ کلاس! برای این یادگیری هم از هم‌اکنون می‌گوییم که باید «فردای هر جلسه» تمرین کنید و تمرین. یک‌بار برای همیشه چنین کنید: قول می‌دهیم یاد بگیرید. چنین نکنید: باز قول می‌دهیم بی‌فایده است؛

۴. اگر فایل‌های متنیِ خراب یا دردسرسازی دارید، بیاورید تا با هم بررسی کنیم؛

۵. ثبت‌نام تنها با واریز بهای ذکرشده قطعی می‌شود و قول‌وقرارهای زبانی و سفارشی پذیرفته نیست.

 


دورۀ پیشِ رو برای نخستین‌بار در شهر قم برگزار می‌شود.

 

مدرس: مهدی صالحی

آغاز: پنجشنبه ۲بهمن۱۳۹۳

روزهای: پنجشنبه ساعت ۱۵تا۱۸ و جمعه ساعت ۹تا۱۳
۲۰ ساعت آموزش، در ۶ جلسه
پایان: جمعه ۱۷بهمن۱۳۹۳

نشانی: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، نبش میدان رسالت، موسسه آموزش عالی طلوع مهر

هزینه: ۲۰۰هزار تومان

با تضمین واقعی و بی‌قیدوشرطِ بازپرداخت هزینۀ پرداختی درصورت نارضایتی از آموزه‌های کارگاه و شیوۀ تدریس

در صورت تمایل به ثبت نام با کانون نویسندگان قم تماس حاصل فرمائید
02537831421

با همکاری کانون نویسندگان قم، «استانداردهای کتاب دینی در عرصه بین الملل» در قم بررسی شد

18-10-93 1خبرگزاری تسنیم: نشست بررسی استانداردهای کتاب دینی در عرصه بین الملل در حاشیه چهارمین نمایشگاه کتاب حوزه دین در قم برگزار شد.

ادامه مطلب ...

انتشار کتاب «پژوهش و نگارش» توسط کانون نویسندگان قم

negareshدر ادامه روند چاپ آثار پژوهشی کانون نویسندگان قم، کتاب پژوهش و نگارش چاپ و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت.

ادامه مطلب ...

حضور کانون نویسندگان قم در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

http://www.qomqalam.ir/images/phocagallery/avatars/thumbs/phoca_thumb_l_nemayeshgahetehran%203.jpgحجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدرضا حسینی از حضور کانون نویسندگان قم در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.

ادامه مطلب ...

ارایه آثار بنیاد قم‌پژوهی و کانون نویسندگان قم در یک غرفه

Rabbaniدبیر بنیاد قم‌‌پژوهی حوزه علمیه از ارایه آثار این بیناد و کانون نویسندگان قم به طور مشترک در هشتمین دوره نمایشگاه استانی کتاب قم خبر داد.


ادامه مطلب ...

برگزاری گردهمایی پایان دوره داستان نویسی

hamayesh dastanگردهمایی پایان دوره کارگاه های داستان نویسی چهارشنبه 4 بهمن ماه در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی آموزشی طلوع مهر برگزار می گردد.


ادامه مطلب ...