خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.                                                            طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.                                                          فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن بازتر مى‏گردد.                                                           زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.                                                            بهترين علم آن است كه مفيد باشد.                                                            هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها به بزرگى ياد شود.                                                            و گويند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد.                                                           به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان است.                                                                  از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع تو باشد و نيز از حقيقت ايمان آن است كه گفتار تو از دانشت بيشتر نباشد.                                                                            آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.                                                                   انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.                                                                      علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.                                                                      علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.

در نشست شبی با اهل قلم مطرح شد: تکلف و تصنع آفت نثر گذشته است

Image00004
✅ استاد محمد اسفندیاری گفت:
✅تکلف و تصنع آفت نثر گذشته است

محمد اسفندیاری با بیان اینکه: یکی از ویژگی‌های نثر خوب ساده نویسی و روان خوانی است گفت: یکی از آفت های نثر درگذشته ادبیات ما تکلف و تصنع بود که خواندن نثر را برای خوانندگان مشکل می ساخت.
این نویسنده و پژوهشگر که در جلسه شبی با اهل قلم که با حضور نویسندگان و صاحبان قلم در کانون نویسندگان قم برگزار شد با اشاره به اینکه: آسان نویسی مشکل است تصریح کرد: اینکه یک نویسنده به گونه ای به کاربرد واژگان تسلط داشته باشد که بتواند متنی روان بنویسد آسان نیست ولی در مشکل نویسی استفاده از کاربرد واژگان غریب و جا به جایی اجزای جمله نوشته از روانی خارج ‌می شود و تبدیل به نوشته ای مشکل می‌شود.
وی اظهار داشت: بعد از مشروطه افرادی مانند آخوند زاده و سید محمد علی جمالزاده نهایت تلاش خود را به کاربردند تا نثر ما به سمت سادگی و روان خوانی پیش ببرند.
Image00008
این استاد دانشگاه یکی از مشکلات نویسندگی را اطناب عنوان کرد و افزود در اطناب با همان فراز نویسی مقصود نویسنده در لا به لای کلمات و واژه کم می شود و متن خواب آور و ملال آور می شود که نویسندگان نباید نوشته‌هایشان به این سمت برود.
اسفندیاری ایجاز در نوشته را مهم داشت و گفت:  ایجاز مخل و اطناب ممل دو نوع ایجازی هستند که در گذشته کاربرد داشته‌اند و باعث اذیت مخاطبان می شود. متاسفانه گذشتگان ایجاز مخل خود افتخار می کردند؛ در حالی که ایجاز مخل نیاز به تفسیر دارد و این درست نیست.
وی با اشاره به هر دو آثار نوشته خود با عنوان بعد اجتماعی اسلام و جمود و خمود تصریح کرد این دو کتاب را بیست و پنج سال پیش نوشته و کار شد وقتی خواستم تجدید چاپ کنم به جای نوشتن کتاب، دراز نویسی را حذف کردم و هر کدام از کتاب ها را به یک مقاله سی صفحه ای تبدیل کردم.
این استاد دانشگاه سطحی بودن و اطناب را از آفات نثر های امروزی دانست و افزود: اولین حسن نوشته، ساده نویسی سهل و تناوب است که با سطحی نویسی خیلی تفاوت دارد؛ چراکه در سطحی نویسی جذابیت و زیبایی وجود ندارد و همچنین مبهم نویسی نیز عیب محسوب می شود که از ایجازهای ممل است.
اسفندیاری یکی از ویژگی‌های عصر امروز را انفجار اطلاعات عنوان کرد و گفت: مردم در این زمان کتاب نمی خوانند بلکه قرص کتاب را می خواهند. بنابراین به جای خواندن قصیده غزل می خوانند. دیگر کسی طالب مثنوی بحر طویل نیست.
وی با اشاره به استقبال جهانی از سبک های شعر هایکو تصریح کرد علت گرایش به این سبک شعری این است که شاعر با یک مصرع حرف می‌زند درست مثل زمانی که می خواهیم از نور آفتاب به شکل نافذتری استفاد کنیم ذره بین به کار می بریم تا نور را متمرکز کنیم.

این استاد دانشگاه یکی از جذابیت های خواجه عبدالله انصاری را ایجاز کلام دانست و اظهار داشت این مناجات نامه به علت این که موجز و در عین حال ساده و روان نوشته شده است مورد توجه همگان قرار گرفته است.
وی رعایت هندسه نوشته و یا استراکچر کتاب را مهم دانست و افزود در مباحثی که قرار است در کتاب به آن پرداخته شود توازن برقرار باشد و یا به نوعی مدیریت علمی مطالب رعایت شود؛ چرا که دیده شده است که نویسنده در بخش فلسفه تخصص دارد بعد فلسفی کتاب را پر رنگ می کند و از کار دیگر مباحث به صورت سطحی می گذرد. این کار به اثر نویسنده آسیب می زند.
این نویسنده یکی از نوشته های خوب در زمینه رعایت هندسه و توازن علمی مطالب را تفسیر المیزان علامه طباطبایی برشمرد و گفت: تفسیر المیزان یکی از بهترین تفاسیر قرآن است که علامه با دقت در همه موضوعات توازن برقرار کرده است. به همین علت با استقبال خوبی رو به رو شده است و همچنین امثال الحکم علامه دهخدا از این دست آثار مورد توجه است.
اسفندیاری یکی از نمونه کتاب هایی که فاقد هندسه نوشتاری است کتاب حیات حیوان کبری عنوان کرد و گفت در این کتاب که در باب حیوان نوشته شده است نویسنده در بخشی از آن به تاریخ صدر اسلام پرداخته که بسیار عالی است و حوزویان با این کتاب آشنا هستند ولی استراکچر و هندسه مطالب رعایت نشده است.
این استاد نویسندگی دو شرط لازم برای نویسنده شدن را نظم و پشتکار دانست و گفت: معتقد هستم که باید نبوغ را از دایره واژگان حذف کرد؛ چرا که تمام نویسندگان بزرگ با نظم و پشتکار توانستند آثار ماندگار خلق کنند.
اسفندیاری بیان داشت بعضی از نویسندگان به فکر این هستند که فقط کتاب را بنویسند و به بازار ارائه کنند؛ در حالی که آثار خوب و ماندگار مانند روح القوانین نوشتنش بیست سال به طول انجامید و همین کتاب دنیا را تغییر داد.
وی به کتاب دون کیشوت سروانتز، شاهنامه فردوس، رمان مادام بواری، گوستاو فلوبر و امر به معروف و نهی از منکر مایکل کوک اشاره کرد و گفت همه این کتاب ها از شش تا بیست سال نوشتن آنها طول کشید ولی آثاری ماندگار شدند.
Image00018
این استاد دانشگاه افزود کتاب الحاوی الکبیر زکریای رازی، نقد ادبی زرین کوب فابست گوته از جمله آثاری
است که نوشتن آنها زمانی طولانی برده است. وی با بیان اینکه بازنویسی بهتر از زیاد نویسی است اظهار داشت پیر مرد و دریا اثر ارنست همینگوی جامعه باز و دشمنان آن و فقر تاریخی گری پوپر و کتاب جمهور ارسطو از جمله آثاری هستند که توسط نویسندگانشان بارها باز نویسی شد تا اثری ماندگار شد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در زمینه آیین نگارش دویست عنوان کتاب نوشته شده است، تنها بیست کتاب از آنها قابل استناد است. همچنین سه کتاب نگارش و ویرایش احمد سمیعی گیلانی، غلط ننویسیم ابوالحسن نجفی و راهنمای آماده ساختن کتاب میر شمس الدین ادیب سلطانی از بهترین کتاب هایی است که در این زمینه وجود دارد.
خاطر نشان می شود که جلسه شبی با اهل قلم پنجشنبه اول هر ماه در کانون نویسندگان قم همراه با پرسش و پاسخ برگزار می شود.
Image00015
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom